درمان ناباروری با لاپاراسکوپی

برای بررسی دقیق‌تر مشکلات ناباروری یا تشخیص و درمان عوارضی مانند چسبندگی، فیبروئید، عفونت یا آندومتریوز که ممکن است باعث ناباروری شده باشد، از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می‌شود. لاپاراسکوپی نسبت به سایر روش‌های جراحی کم‌هزینه‌تر است و دوران بهبود آن نیز سریع‌تر است. در این مطلب می‌توانید با چگونگی عمل لاپاراسکوپی برای تشخیص و درمان مشکلات ناباروری و مراقبت‌های پس از آن آشنا شوید.

لاپاراسکوپی اغلب بعد از مراحلی مانند آنالیز اسپرم، عکس‌ برداری، ارزیابی تخمدان ‌ها و مراحل تخمک‌ گذاری انجام می ‌َشود. اگر اشکالی در روند تخمک‌ گذاری وجود داشته باشد لاپاراسکوپی کمکی به درمان ناباروری نمی ‌کند.

جراحی لاپاراسکوپی به عنوان روش تشخیص و درمان بیماری های رحم  می باشد. کاربرد دیگر لاپاراسکوپی کمک به تشخیص و درمان نازایی می باشد. لاپاراسکوپی در فرآیند آنالیز اسپرم، بررسی تخمدان ها و مراحل تخمک گذاری صورت می گیرد. در صورتی که لاپاراسکوپی در مراحل ابتدایی ارزیابی باشد بهترین روش برای درمان ناباروری می باشد. وقتی ناباروری در مراحل پیشرفته تر باشد از جمله اختلالات تخمک گذاری لاپاراسکوپی کمکی به درمان نمی کند . لاپاراسکوپی می تواند با درمان اختلالات آندومتریوز، بیماری التهابی لگن و دردهای لگنی به درمان نازایی کمک کند. همچنین قابلیت انجام همزمان با جراحی دیگری مانند  هیستروسکوپی را دارد. جراحی لاپاراسکوپی با ایجاد برش های کمی در ناحیه زیر ناف انجام می شود. ابزاری که وارد شکم می شود لوله مانند بوده و دارای سر تلسکوپی می باشد که از مناطق مورد بررسی عکس می گیرد. این جراحی نسبت به جراحی لاپارامی کمتر زمان برده و به دلیل ایجاد برش های کمتری سریع تر بهبود می یابد.

لاپاراسکوپی یک عمل جراحی ساده و کمتر تهاجمی است که در آن با ایجاد یک یا چند برش کوچک روی شکم و وارد کردن یک ابزار به نام لاپاراسکوپ که دارای چراغ و دوربین است، اندام‌های داخل حفرۀ شکم یا اندام لگنی بررسی می‌شود. از لاپاراسکوپی می‌توان برای پیدا کردن و درمان عارضه‌هایی نظیر کیست، چسبندگی، فیبروئید، آندومتریوز و عفونت استفاده کرد که ممکن است باعث ناباروری شده باشد. همچنین پزشک هنگام عمل لاپاراسکوپی می‌تواند در صورت نیاز، مشکل را درمان یا بافت‌های مورد نظر را خارج کند. در مواردی که پزشک نتوانسته ‌است از طریق آزمایش‌ها یا هیستروسکوپی مشکل ناباروری را تشخیص دهد، ممکن است برای بررسی بیشتر لاپاراسکوپی را توصیه کند.

دکتر فاطمه سروی متخصص لاپاراسکوپی

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.