درمان نازایی

به چه مراکزي براي درمان ناباروري مراجعه کنيم؟

زوج​ها براي درمان ناباروري بايد به مراکز سرشناس و معتبر در زمينه درمان نازایی و ناباروری مراجعه کنند. مراکزي که در آنها متخصص ناباروري مردان، متخصص ناباروري زنان و جنين‌شناس وجود داشته باشند و مشکلات و احتمال​هايي که باعث ناباروري در مردان و زنان مي​شود به طور کامل بررسي شود.  مراکزي که در وهله اول تشخيص درستي از ناباروري و دلايل ناباروري مراجعان خود داشته باشند و با بهترين انتخاب برای درمان آنها اقدام کنند.

دکتر فاطمه سروی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دلایل نازایی و ناباروری در زنان:

۱٫ تخمدان پلی کیستیک: شرایطی را فراهم می کند که فولیکولهای کوچک موجود در تخمدانها نمی توانند به فولیکولهای بالغ تبدیل شوندوبا عدم تعادل هورمونی والگوهای غیر قابل پیشگویی تخمک گذاری مشخص می شود.پریود های نامنظم ،رشد موهای زائد و آکنه و چاقی.

۲٫ مشکلات تخمک گذاری: به شرایطی (معمولا هورمونال)اطلاق می شود که مانع از آزاد شدن تخمک بالغ توسط تخمدانهای زنان می شود.فقدان یا وجود عادات ماهیانه نامنظم و خونریزی های ماهیانه کم یا زیاد.
۳٫ آندومتریوزیز:به شرایطی اطلاق می شود که در آن بافت پوشاننده مخاط رحم(بافت اندومتریال)در بیرون از حفره رحمی ومعمولا در حفره شکمی لگنی رشد می کند.بعضی زنان بدون علامتنددر حالی که دیگران دچار درد موقع عادت ماهیانه یا درد حین نزدیکی یا دردهای مبهم لگنی هستند.

۴٫ لوله های رحمی مسدودشده: لوله های رحمی آسیب دیده یا مسدود شده ،ازرسیدن اسپرم به تخمک ویا از رسیدن تخمک بارور شده به داخل حفره رحمی جلوگیری می کنند.علل مهم انسداد لوله های رحمی شامل بیماری های التهابی لگن ،بیماری های انتقال یابنده از طریق روابط جنسی نظیر کلامیدیاو اعمال جراحی عقیم کننده قبلی می باشند.

دلایل نازایی و ناباروری در مردان:

۱٫دیابت
۲٫سابقه ضربه به بیضه ها یا چرخش بیضه ها، سابقه بلوغ زودرس یا دیررس
۳٫ داروهای مورد استفاده در دوران زخمها یا پسویازیس
۴٫ ترمیم فتق
۵٫ مصرف الکل به مقدار زیاد
۶٫ یضه نزول نکرده
۷٫ مصرف دخانیات
۸٫ تماس ناحیه های تناسلی با دماهای بالا
۹٫ تماس با مواد سمی در حین کار نظیر مس، کادمیوم و جیوه، اکسید اتیلن، کلرید وینیل، مواد رادیو اکتیو و اشعه
۱۰٫ سابقه مصرف دی استیل بسترول توسط مادر در حین بارداری و سابقه ابتلا به اوریون حین بلوغ
۱۱٫ وجود سابقه عفونت پروستات یا ناحیه تناسلی

درمان نازایی:

زمانی که خانمی با مشکل ناباروری مواجه است در اولین اقدام درمان دارویی و در مراحل بعدی از  راه هایی چون عمل جراحی و آی وی اف و در صورت مشکلات جدی تر  از راه هایی مانند رحم و جنین اجاره‌ای استفاده می شود.