درمان نازایی

به چه مراکزي براي درمان ناباروري مراجعه کنيم؟

زوج​ها براي درمان ناباروري بايد به مراکز سرشناس و معتبر در زمينه درمان نازایی و ناباروری مراجعه کنند. مراکزي که در آنها متخصص ناباروري مردان، متخصص ناباروري زنان و جنين‌شناس وجود داشته باشند و مشکلات و احتمال​هايي که باعث ناباروري در مردان و زنان مي​شود به طور کامل بررسي شود.  مراکزي که در وهله اول تشخيص درستي از ناباروري و دلايل ناباروري مراجعان خود داشته باشند و با بهترين انتخاب برای درمان آنها اقدام کنند.

دکتر فاطمه سروی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
فلوشیپ فوق تخصصی نازایی، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

دلایل نازایی و ناباروری در زنان:

۱٫ تخمدان پلی کیستیک: شرایطی را فراهم می کند که فولیکولهای کوچک موجود در تخمدانها نمی توانند به فولیکولهای بالغ تبدیل شوندوبا عدم تعادل هورمونی والگوهای غیر قابل پیشگویی تخمک گذاری مشخص می شود.پریود های نامنظم ،رشد موهای زائد و آکنه و چاقی.

۲٫ مشکلات تخمک گذاری: به شرایطی (معمولا هورمونال)اطلاق می شود که مانع از آزاد شدن تخمک بالغ توسط تخمدانهای زنان می شود.فقدان یا وجود عادات ماهیانه نامنظم و خونریزی های ماهیانه کم یا زیاد.
۳٫ آندومتریوزیز:به شرایطی اطلاق می شود که در آن بافت پوشاننده مخاط رحم(بافت اندومتریال)در بیرون از حفره رحمی ومعمولا در حفره شکمی لگنی رشد می کند.بعضی زنان بدون علامتنددر حالی که دیگران دچار درد موقع عادت ماهیانه یا درد حین نزدیکی یا دردهای مبهم لگنی هستند.

۴٫ لوله های رحمی مسدودشده: لوله های رحمی آسیب دیده یا مسدود شده ،ازرسیدن اسپرم به تخمک ویا از رسیدن تخمک بارور شده به داخل حفره رحمی جلوگیری می کنند.علل مهم انسداد لوله های رحمی شامل بیماری های التهابی لگن ،بیماری های انتقال یابنده از طریق روابط جنسی نظیر کلامیدیاو اعمال جراحی عقیم کننده قبلی می باشند.

دلایل نازایی و ناباروری در مردان:

علت مردانه ۳۵ در صد ناباروری مردانه را تشکیل می دهند

عوامل مختلفی سبب اختلال در تعداد اسپرم و شکل طبیعی اسپرم و حرکت آن می شود. طبق معیارها ی سازمان بهداشت جهانی تعداد اسپرم باید بیشتر از ۲۵ میلیون باشد و حداقل ۲۵ درصد سلو لها حرکت روبه جلو داشته باشند و حداقل ۸ درصد اسپرم ها شکل صلیبی داشته باشند

عوامل زیر سبب اختلال در اسپرم می شوند :

۱-  عفونت مجاری تناسلی شامل اپیدیوم و بیضه

۲- وجود گلبول های سفید فراوان در مایع منی

۳- بیماری که با تب شدید همراه باشند

۴- افزایش دمای محیطی بیضه به دلیل حرارت بالای محیط مشاغل خاص و لباس های چسبان

۵- واریکوسل شدید

۶- افزایش سن مردان

۷- چاقی شدید

۸- رژیم غذایی نامناسب

۹- مصرف دارو ها

۱۰- مصرف سیگار

۱۱- آلایند های محیطی

درمان نازایی:

زمانی که خانمی با مشکل ناباروری مواجه است در اولین اقدام درمان دارویی و در مراحل بعدی از  راه هایی چون عمل جراحی و آی وی اف و در صورت مشکلات جدی تر  از راه هایی مانند رحم و جنین اجاره‌ای استفاده می شود.